تبلیغات

فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

سینمای ایرانی - میرکریمی: دیدن «یه حبه قند» ورق زدن آلبوم خاطرات است
 
سینمای ایرانی
همه با هم به سوی سینمایی برتر
صفحه نخست           تماس با مدیر         پست الکترونیک               RSS                    ATOM
مطالب پیشنهادی
سرمقاله


این وبلاگ به روز ترین و بزرگترین وبلاگ سینمایی است . ما سعی داریم همه روزه با گذاشتن مطالب جالب و جدید در رابطه با سینما , تلویزیون , تئاتر و ... رضایت شما را جلب کنیم . برای تبادل لینک با ما باید وب هایی که دارای آمار حداقل 500 بازدید روزانه هستند ما را با عنوان ( سینمای ایرانی .:: پاتوقی برای سینما دوستان ::. ) لینک کنند و به ما خبر بدند تا در کمتراز 24 ساعت آنها را لینک کنیم . در ضمن شما می توانید لینک مطالب جدید وبلاگ یا سایتتون رو از طریق ارسال لینک مفید ارسال کنید . این قسمت محدودیت آماری نداره و نیاز نیست ما رو لینک کنید . نکته آخر : لطفا به علت اهمیت آمار نظرسنجی برای ما در نظر سنجی شرکت کنید . نظر هم فراموش نشه . ///

آدرس های سینمای ایرانی : www.ircinama.mihanblog.com
................................. : www.ircinema.tk

مسعود ( مدیر وبلاگ سینمای ایرانی )

مدیر وبلاگ : مسعود
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما بهترین بازیگر زن کدام یک از گزینه های زیر است ؟













سینمافا- رضا میركریمی گفت: پیش از ساخت «یه حبه قند»، می‌خواستم فیلمی در زمینه شاهنامه بسازم، چرا كه احساس می‌كردم هویت ملی ما به كار و فعالیت بیشتری نیاز دارد، اما متاسفانه حمایت خوبی از این اثر صورت نگرفت و من نیز تا شرایط كار روی شاهنامه كاملا فراهم نشود، به سراغ آن نخواهم رفت.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این كارگردان سینما كه شامگاه گذشته ـ 27 اردیبهشت ماه ـ در حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم شهر در پردیس سینمایی «ملت» سخن می‌گفت، ادامه داد:البته «یه حبه قند» با موضوعی كه در شاهنامه می‌خواستم كار كنم بسیار تفاوت دارد، اما در هر صورت در هر دو موضوع نوعی بازتعریف هویت فرهنگی صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به زمان ساخت فیلم «یه حبه قند» یادآور شد: زمانی كه «یك حبه قند» را می‌ساختم، بعضی از من سوال كردند كه چرا بعضی از روابطی كه در فیلم نشان داده شده است را سعی كرده‌ای در جامعه سنتی نشان بدهم، در حالی كه اكثر جامعه ما به سمت زندگی مدرن در حال حركت است. به نظر من زمانی شما می‌توانید پتانسیل غبارگرفته‌ای را باز آفرینی كنید كه آن باز آفرینی بتواند موتور محركی برای بعضی از موارد دیگر باشد و راهكاری ارائه دهید.

میركریمی اذعان داشت:قطعا آنچه در وجه زندگی شهری ما وجود دارد، ما را به بسیاری از كارها وادار كرده است. در این شرایط ساختن زندگی رشك برانگیز به معنی آن نیست كه آن فضا هیچ وقت محقق نخواهد شد. ممكن است ایجاد چنین فضایی بسیار سخت باشد، اما هنوز هم مانند خانه و خانواده‌ای كه در «یك حبه قند» نشان داده شده است، در بعضی از نقاط كشور وجود دارد.

این كارگردان در بخشی از این نشست در پاسخ به اینكه آیا خانواده سنتی كه در «یه حبه قند» نشان داده می‌شود، می‌تواند با نسل جوان و نوجوان ارتباط برقرار كند،پاسخ داد: یكی از دغدغه‌های اصلی من كه در زمان ساخت فیلم به آن فكر می‌كردم این بود كه آیا نسل جوان و نوجوان می‌تواند با این فیلم رابطه برقرار كند؟! پس از ساخت فیلم و نمایشهای محدود آن دیدم كه نسل جوان ارتباط بسیار خوبی با فضایی كه در فیلم نشان داده‌ام برقرار كرده است و چنین فضایی برای آنها فضایی رویا گونه است. حتی شاید چنین فضایی برای آنها جذاب تر از افرادی باشد كه در گذشته چنین خانواده‌های سنتی را تجربه كرده‌اند.

وی دیدن «یه حبه قند» را مانند ورق زدن آلبوم خاطرات دانست و خاطر نشان كرد: آلبوم خاطرات به نوعی یادآوری لحظات شیرین خانواده در سالهای گذشته است. شاید در نگاه اول فكر كنیم كه چه لزومی دارد فردی لحظات شیرین خود و خانواده‌اش را یادآوری كند. برای توضیح این مسئله باید بگویم روزی كه «زیر نور ماه» را می ساختم جامعه دچار التهاب شدیدی بود و من در تمام فیلم از این مسئله كه اتفاقی نیفتد كه خلاف عقیده من باشد، می‌ترسیدم. به همین دلیل هم بسیاری از ایده‌های جذاب را كنار گذاشتم. اما در فضای فعلی جامعه كه همه چیز در همه جا دنبال گسست است و هویت ملی گم شده و طبقه نخبه در حال جستجو در تمام دنیاست كه بتواند هویت جدیدی را برای خود دست و پا كند، توجه به موضوعی مانند «یه حبه قند» حائز اهمیت است.

كارگردان «خیلی دور خیلی نزدیك» تصریح كرد:شاید بهترین زمان برای ورق زدن آلبوم عكس و خاطرات خانواده‌ها، حال حاضر باشد. به نظرم فیلم از این جهت مطلقا نگاهی سطحی ندارد.

به گزارش ایسنا، میركریمی در بخشی از این نشست،با اشاره به اینكه شریان‌های ارتباطی اصلی آدم‌های یك شهر، مكان‌ها و محصولات فرهنگی است، ادامه داد:‌ تعاریف بسیاری از شهر وجود دارد كه بعضی از آنها شهر را به منزله یك چشم انداز مصنوعی از ابنیه و دستگاه‌ها و ... می‌پندارند، اما شهر وقتی هویت می‌گیرد كه هویت فرهنگی عمومی در آن شكل گرفته باشد. عموما كلان شهرهای ما شامل خرده فرهنگ ها، اقشار و گروه‌های مختلفی هستند كه بدون تعریف خاصی در كنار هم شكل گرفتند. اما وقتی شما احساس مالكیت نسبت به مكانی كه در آن زندگی می‌كنید نداشته باشید، در آن احساس امنیت نیز نخواهید كرد. به عنوان مثال وقتی در شرایطی قرار می‌گیرید كه كسی شما را نمی‌شناسد كمتر از بزهكاری و گناه می‌ترسید و این یكی از خطرناك ترین مواردی است كه می‌تواند برای یك شهر وجود داشته باشد.

كارگردان «یه حبه قند» سینما را یك ابزار فرهنگی برای شهرها دانست و تصریح كرد: سینما به عنوان یك ابزار فرهنگی وقتی می‌تواند بین افراد و خرده فرهنگ‌ها ایجاد علقه‌های ‌فرهنگی كند كه مشتركات و قواعد زندگی شهری را به آنها گوشزد نماید. به عنوان مثال سینما به عنوان یك ابزار فرهنگی می‌تواند از خود گذشتگی را به افرادی كه در جامعه شهری زندگی می‌كنند یادآوری كند تا بتوان افراد را به عنوان موجودات زنده‌ای كه در كنار یكدیگر زندگی می‌كنند، ببینیم.

وی ادامه داد: در این زمینه دو نوع برخورد انتقادی می‌توان به وضعیت اجتماعی و فرهنگی اجتماع داشت. اولین جنبه، جنبه سلبی است كه یك اثر هنری می‌تواند داشته باشد. در این جنبه یك اثر هنری می تواند آیینه‌ای ساده‌ای باشد كه بد خلقی‌ها و كج رفتاری‌های حوزه‌های فردی و اجتماعی را به رخ افراد كشیده و به نظر من این یكی از راه‌هایی است كه قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

میركریمی افزود: نگاه دوم، نگاهی نقادانه و ایجابی است كه ظرفیت‌های خاموش و فرهنگی كه حتی ممكن است جامعه خاطره‌ای موروثی از آنها داشته باشد را یادآور می‌كند و «یه حبه قند» قرار است چنین وضعیتی را ایجاد كند. ما در این فیلم به سراغ یك خانواده ایرانی رفته‌ایم كه هنوز ریشه‌های آن در بعضی از شهرها وجود دارد و متاسفانه كم كم در حال دور شدن از آنها هستیم.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال یكی از حاضران درباره تعریف فرهنگ و فیلم فرهنگی خاطر نشان كرد: به نظرم تعریف فرهنگ كار بسیار دشواری است، فرهنگ هیچگاه در شكل فردی شكل نخواهد گرفت و خاستگاهی كاملا اجتماعی دارد. همچنین از آنجا كه فرهنگ یك موجود زنده است مسیر رو به كمال و اضمحلال آن همواره وجود دارد.

این كارگردان سینما در ادامه درباره تعریف فیلم و سینمای فرهنگی نیز بیان كرد: تعریف سینمای فرهنگی آنقدر تعریف گسترده‌ای است كه نمی‌توانم بگویم شامل چه فیلم‌هایی می‌شود، چرا كه بسیاری از فیلم‌ها كه ادعای فرهنگی بودن دارند را، واقعا نمی‌توان در ردیف فیلم‌های فرهنگی قرار داد. شاید فیلم فرهنگی را بتوان به آثاری گفت كه بتواند جامعه خودش را حتی یك قدم به كمال سوق دهد. این گونه فیلم‌ها باید بتوانند به بهبود وضعیت جامعه كمك كنند. اگر یك اثر فرهنگی بتواند حساسیت فرد را نسبت به جامعه‌اش بالا ببرد به نظر من می‌توان به آن یك فیلم فرهنگی گفت.

Image


منبع: ایسنا




نوع مطلب : خبر ها، 
برچسب ها :

پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : علی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دیالوگ های ماندگار
    سارا (نیکی کریمی): من صلاحیت تربیت بچه رو ندارم؟ راست می گی من وظیفه واجب تری دارم ... اول باید خودم رو تربیت کنم ... آره برای همینه که دارم تو رو ترک می کنم .حسام [ سارا - داریوش مهرجویی ]
آمار فروش
موسیقی
آپارات
افراد آنلاین

    افراد حاضر در این وب

 
   
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو
>