تبلیغات

فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

سینمای ایرانی - یادداشت علی روئین‌تن در تحسین فیلم «جرم» و چهار دهه تداوم حضور سینمایی مسعود کیمیایی
 
سینمای ایرانی
همه با هم به سوی سینمایی برتر
صفحه نخست           تماس با مدیر         پست الکترونیک               RSS                    ATOM
مطالب پیشنهادی
سرمقاله


این وبلاگ به روز ترین و بزرگترین وبلاگ سینمایی است . ما سعی داریم همه روزه با گذاشتن مطالب جالب و جدید در رابطه با سینما , تلویزیون , تئاتر و ... رضایت شما را جلب کنیم . برای تبادل لینک با ما باید وب هایی که دارای آمار حداقل 500 بازدید روزانه هستند ما را با عنوان ( سینمای ایرانی .:: پاتوقی برای سینما دوستان ::. ) لینک کنند و به ما خبر بدند تا در کمتراز 24 ساعت آنها را لینک کنیم . در ضمن شما می توانید لینک مطالب جدید وبلاگ یا سایتتون رو از طریق ارسال لینک مفید ارسال کنید . این قسمت محدودیت آماری نداره و نیاز نیست ما رو لینک کنید . نکته آخر : لطفا به علت اهمیت آمار نظرسنجی برای ما در نظر سنجی شرکت کنید . نظر هم فراموش نشه . ///

آدرس های سینمای ایرانی : www.ircinama.mihanblog.com
................................. : www.ircinema.tk

مسعود ( مدیر وبلاگ سینمای ایرانی )

مدیر وبلاگ : مسعود
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما بهترین بازیگر زن کدام یک از گزینه های زیر است ؟













سینمای ما- علی روئین‌تن در نوشتاری درباره «جرم» عنوان كرد: بد نیست در این وانفسایی كه ركب بر مركب هم باب شده رفیقی به پاكی و اعتقاد به جذب همراهش دست در كیسه مار كند و بداند هیچ دندان ماری بر حقیقت كارگر نمی‌شود... روئین‌تن كارگردان تئاتر و سینما و سازنده فیلم‌های «دل‌شكسته» و «زم‌هریر» در نامه‌ای با عنوان «نامه‌ای برای مجرم «جرم» مسعود كیمیایی» خطاب به این فیلمساز از دریافته‌های خود از فیلم تازه این سینماگر نوشته است. متن این نامه به شرح زیر است:


جرم نكرده ما تا كی عتاب دارد ؟
یك سو كنیم اكنون؛ مائیم و یار هر دو

درود بر شما و شرف‌ات مرد. نمی‌دانم از كجا شروع كنم فقط خوش به حال ما كه هم روزگار توایم و خوش به حال سینمای ایران كه تو هستی و تو را دارد. همین پر دلم می‌كند كه یك برابر یك نیست كه شاید با چون تویی یك برابر صد هزار می‌شود. برای من بریده و واداده در سینما دیدن مردی كه چهار پنج دهه خستگی‌ناپذیر پشت هم خلق می‌كند وخستگی‌ناپذیر فیلم می‌سازد و محكم بر اصول خود استوار است؛ حكم و دم مسیحا كیمیا دارد. چقدر شخصیت‌های ماندگار نوشته‌ای وتصویر كرده‌ای و چقدر نسل‌های متفاوت تلاش كردند ادای قهرمان‌های برآمده از دل‌ات را در آوردند و برای هر نسلی یادگاری و نوستالژی‌ای در دل و جانش كاشته‌ای كه امروز مسعود كیمیایی جریان جریانات سینما باشد. و «جرم» پر واضح می‌گویدمان این سال‌ها موسپید نكردی كه دل سپید كردی. سپیدی دلت جرم می‌پوشاند و مجرم محرم می‌كند و جرم را عفو. بعد از «دندان مار» كه رضا شهادت برادرش را آتشی سوزان و پیكان تیز می‌كند هر بر جهت سودجو و ناموس‌ستانی اینك، پس از چهار پنج دهه فیلمسازی در «جرم» تصاویری ثبت كرده‌ای لایتناهی. سیاه و سپیدی فیلمت آنقدر روشن و خالی از رنگ‌های رنگ زده امروز آدم‌هایی شده كه پی‌رنگی‌اند و تو بی‌رنگی را در كنتراست سیاه و سفید فریاد زده‌ای و همراهانت هم فهمیده‌اندت و هم با تو بالیده‌اند.

ایرج رامین‌فر استادی‌اش را نمایان ساخته و تورج منصوری نگاهش را در پس دیدگاه تو برا كرده است. در «جرم» پولاد كیمیایی در بازیگری هم پولاد است، حامد بهداد همه نوستالژی‌های بازیگری‌اش را به رخ كشیده است. داریوش ارجمند با صلابت و فهیم است، می‌داند از كدام شیر آب خورده است و مسعود رایگان دست نیافتنی. جلال پیشوائیان پس از سال‌ها بوی جلال می‌دهد و می‌داند باید با مردم بود و لعیا زنگنه درخشان است. چون كوكب بخت عقیق انگشتر ملك جمشید. دریك كلام جرم به «كیمیایی» نزدیك است. و كیمیایی نسل تازه و هوای تازه و فضای امروز را دریافته و هوشش از مبارزه و رفاقت را نمی‌فروشد. این زایش تازه در پس سال‌های انقلاب و سینمای انقلاب فقط و فقط نشان‌گر تلاش مردی خستگی‌ناپذیر است كه بی‌وقفه اعلام می‌كند در هر سال و سنه‌ای به آن و لحظه‌ای بكر می‌توان رسید. و شما اینك رسیده‌ای در اوج به اوج. گویی تصمیم گرفته‌ای از قله‌ای به قله‌ای پاگذاری و در مكتب استدراكی كیمیایی پویایی و سلیقه‌سازی به سیاق خودش مكتب باشد و بماند و...
«جرم» اوج اوج است و حدیث جوانان امروز كه حیران و سرگردان فقط و فقط می‌خواهند و متوقع‌اند و به همین راحتی‌ها هم قانع نمی‌شوند.شورشان بر شعورشان می‌چربد و فضای مجازی ارتباط رایانه‌ای عمق‌شان را كاهیده است. بد نیست در این وانفسایی كه ركب بر مركب هم باب شده رفیقی به پاكی و اعتقاد به جذب همراهش دست در كیسه مار كند. و بداند هیچ دندان ماری بر حقیقت كارگر نمی‌شود. و روسپیدی را از سیاهی روی حاجی فیروز بجوید و در یك دست دایره زنگی و در دست دیگر تفنگ نگیرد بی آن كه بداند احساس‌اش و هوش‌اش را به بازی گرفته‌اند و به تصاحب و خرید و اغفال هوش‌اش بر آمده‌اند. آنقدر و آنقدر «جرم» برایم جذبه داشته كه می‌توانم همین طور بنویسم. شاید نوشتن‌ام به شما دلیل باشد برای بزرگ كردن خودم. كه كیمیایی را نیازی به نوشتن من نیست. اما در این گیر و گرفت «زم‌هریر» و خداحافظی و كم‌توانی‌ام برای ادامه شاید نوشتن این نامه، یك پیام فرامتنی باشد برایم كه زنده‌ام. آری زنده‌ام كه زندگی و پویایی كارگردان مولف و ماندگار سینمای ایران، نور رو به رویم شده و می‌توانم پر دل فریاد برآورم «جرم» عفو هنرمندان سینمای ایران است و مجرم «جرم» ضامن این عفو بزرگ ملی.
بزرگ مانی، بزرگ گویی و نامردم گوی مردم نباشی.

 

علی روئین‌تن
ماه خرداد 1390





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :

شنبه 21 خرداد 1390 :: نویسنده : مسعود
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دیالوگ های ماندگار
    سارا (نیکی کریمی): من صلاحیت تربیت بچه رو ندارم؟ راست می گی من وظیفه واجب تری دارم ... اول باید خودم رو تربیت کنم ... آره برای همینه که دارم تو رو ترک می کنم .حسام [ سارا - داریوش مهرجویی ]
آمار فروش
موسیقی
آپارات
افراد آنلاین

    افراد حاضر در این وب

 
   
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو
>